zaterdag 28 december 2013

Review Westmalle Tripel 9,5%

De Westmalle Tripel wordt ook wel de "Moeder van alle Tripels" genoemd. Dit bier werd voor het eerst in 1934 gebrouwen en de formule is de laatste 50 jaar nauwelijks veranderd.

Westmalle Tripel 9,5%

Uiterlijk: De Westmalle Tripel is een helder goudgeel bier met een stevige en luchtige schuimkraag maar bevat weinig koolzuur.
Cijfer Jeroen = 9
Cijfer Patrick = 8

Geur: De geur is erg sterk. De aroma's van de Westmalle Tripel zijn, wat betreft onze beleving, metaalachtig en nijgt een beetje naar rioollucht. Niet erg fris van geur als je dit vergelijkt met andere tripels.
Cijfer Jeroen = 4
Cijfer Patrick = 5

Smaak: De smaak is erg bitter. De fruitige aroma's zijn duidelijk aanwezig maar worden onderdrukt door de uitgesproken bitterheid die de Westmalle Tripel bevat. Het sterke aan dit bier is dat de smaak lekker lang aanwezig blijft. De lichte zoete vanillesmaak is op de achtergrond aanwezig.
Cijfer Jeroen = 8
Cijfer Patrick = 7

Mondgevoel: De Westmalle Tripel heeft een wat volle en romige smaak. De nasmaak is uitgesproken bitter en blijft aangenaam lang hangen.
Cijfer Jeroen = 8
Cijfer Patrick = 7

Algemene beoordeling Jeroen: De Westmalle Tripel is een complex bier met een uitgesproken bitterheid. Hoewel de geur van dit bier me erg tegenvalt vind ik de smaak wel prettig. Ik ben wel een liefhebber van een bitterheid en daarom kan ik de Westmalle Tripel wel waarderen. De nasmaak is lang en aangenaam. Ik vind persoonlijk dat de fruitige smaak een beetje onderdrukt wordt door de uitgesproken bitterheid. Ondanks dat de Westmalle Tripel de "moeder van alle tripels" wordt genoemd, vind ik dit een kleine tegenvaller.
Cijfer = 7.3

Algemene beoordeling Patrick: Als een biermerk van zichzelf zegt dat ze de "Moeder van alle Tripels" is dan moet je van goede huize komen om mij te overtuigen. Zeker als het om een trappistenbier gaat. Bij het inschenken van de Westmalle Tripel valt op dat er weinig koolzuur in zit, wat voor mij een lichte tegenvaller is. De wat muffe geur doet vermoeden dat de smaak ook tegen zal vallen. Helaas was de smaak niet al te hoogwaardig. Gelukkig bevat het bier wel een mooie bitterheid. De zachte vanilletoets geeft lichte tegenstand aan de bitterheid. Mijn conclusie is dat de Westmalle Tripel niet de "Moeder van alle Tripels" is.
Cijfer = 6.8

Geen opmerkingen:

Een reactie posten